تفاوت سندبلاست و واترجت

تفاوت سندبلاست و واترجت

معمولا برای نظافت نمای ساختمان ها از روش های سندبلاست و واترجت استفاده می شود. تفاوت سندبلاست و واترجت بسیار زیاد می باشد و نحوه انجام کار در هر کدام از روش ها کاملا متغییر و متفاوت با یک دیگر می باشد.

هر دو روش با استفاده از دستگاه فشار قوی نماشویی انجام می شود و تنها تفاوت بین آنها نحوه انجام کار و همچنین متغییر بودن ابزار ها می باشد.

سندبلاست چیست؟

سند بلاست یکی از روش های نظافت و شستشوی نمای بیرونی ساختمان می باشد که توسط متخصصین و اساتید نماشور بر روی انواع سطوح آلوده در نمای ساختمان اجرا می شود.

در روش سند بلاست نمای ساختمان از مواد سیلیس برای از بین بردن جرم های سر سخت و غیر قابل پاکسازی استفاده می کنند.

سیلیس موادی شنی مانند می باشد که با استفاده دستگاه فشار قوی و قدرت بالای آب بر روی سطوح پاچیده می شود و در زمان برخورد سیلیس بر روی سطوح یک لایه برداری نازک از سنگ انجام می شود.

اگر به زبان ساده بخواهیم سند بلاست را تعریف کنیم باید بگوییم که سندبلاست به نوعی صیقل دادن و لایه برداری از سنگ در صنعت نماشویی می باشد که تمامی جرم های سنگ و به خورد نفوذ کرده را از بین می برد.

سندبلاست در چه سطوحی قابل اجرا می باشد؟

سند بلاست با استفاده دستگاه نماشویی و مواد سیلیس در سطوحی که قابلیت صیقل دادن دارند انجام می شود و در سطوحی که معمولا لعاب دار یا شفاش ، براق و چرمی مانند می باشند در صنعت نماشویی امکان اجرای سند بلاست وجود ندارد این انجام این کار موجب کدر شدن سطوح آن و از بین رفتن براقیت سطوح می باشد.

سندبلاست در سطوحی مانند:

  • نمای ساختمان آجری
  • نماهای سنگی(به غیر از گرانیت و سنگ های چرمی)
  • تیشه ای
  • بتنی

سطوحی که نام برده شد قابلیت اجرای سند بلاست و شستشوی نما را با سیلیس را دارا می باشند و این سطوح ها موجب ایجاد تفاوت سندبلاست و واترجت شده است. در ادامه توضیحات بسیاری درباره واترجت خواهیم داد

تصویر زیر نمونه ای از سند بلاست سطوح با مواد سیلیس می باشد که بر روی آجر انجام شده است.

تفاوت سندبلاست و واترجت کارابین راپل
سندبلاست و واترجت

واترجت چیست؟

واترجت یکی دیگر از روش های نظافت نمای ساختمان در صنعت نماشویی و شستشوی نما می باشد. این روش کاملا مشابه با شستشوی ماشین در کارواش ها می باشد فقط با این تفاوت که در این روش فشارو قدرت آب توسط دستگاه چندین برابر بیشتر از کارواش ها می باشد.

در روش شستشوی نما به صورت ولترجت هیچ محدودیتی وجود ندارد و در تمامی سطوح از نمای ساختمان قابل اجرا می باشند و جرم های بسیار زیادی را تا حد ممکن از بین می برد.

یکی از دلایل محبوبیت شستشوی نما با واترجت به دلیل تفاوت سندبلاست و واترجت می باشد که هیچ محدودیتی در این روش وجود ندارد.

در این روش معمولا از مواد های نانو و شوینده های اسیدی برای پاکسازی نما هم استفاده می شود.یکی از مواد هایی که در این روش قبل از شستن نمای ساختمان استفاده می شود مواد دیسکلیر می باشد.

نکته مهم درباره شستشوی نما با واترجت

همانطور که در بند قبلی در مطالب اشاره کردیم واترجت در تمامی سطوح نمای ساختمان قابل اجرا بود و این مورد یکی از اصلی ترین موارد برای تفاوت سندبلاست و واترجت بود.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه کنیم این است که درست است که واترجت در تمامی سطوح قابل اجرا و انجام می باشد اما در بعضی مواقع به دلیل نفوذ آلودگی ها و جرم ها به خورد نمای ساختمان امکان پاکسازی کامل با واترجت وجود ندارد و باید از هر دو روش سندبلاست و واترجت استفاده بشود.

واترجت معمولا برای از بین بردن خاک جرم ها سطحی و تازه به وجود آماده استفاده می شود و برای جرم هایی که طی سالیان اخیر بر روی سطوح نما نفوذ کرده اند تاثیر آنچان زیادی ندارد و باید از سند بلاست یا مواد دیسکلسر استفاده شود.

واترجت نمای ساختمان
شستشوی نمای ساختمان با واترجت

واترجت در چه سطوحی بیشتر استفاده می شود؟

معمولا واترجت در شستشوی نمای ساختمان در سطوحی مانند: نماهای شیشه ای ، نظافت نمای کامپوزیتی ، سیمانی بیشترین درخواست و تقاضا برای اجرای کار را دارد.

در نماهای سیمانی به دلیل از بین بردن گرد و خاک ها و جرم ها قبل از اجرای نقاشی نمای ساختمان استفاده می شود.

یک نکته مهمی که حتما باید به آن توجه کنید این موضوع است که اگر نمای ساختمان شما سیمانی می باشد و قصد نقاشی نمای خود را دارید حتما قبل از انجام هر کاری یک باز نمای خود را با واترجت شستشو دهید.

واترجت در نماهای شیشه ای و کامپوزیتی کاربردی بسیار بالایی دارد. زیرا موجب از بین بردن کلیه گرد و خاک ها از نما می شود و این عمل موجب پاکسازی بهتر نما در مرحله نمایی که به صورت دستی با شوینده و ابر تو می باشد  می شود.

نتیجه تفاوت سندبلاست و واترجت

نتیجه تفاوت سندبلاست و واترجت این است که هر دو روش برای پاکسازی و نظافت نمای ساختمان موثر می باشند اما هر کدام از روش ها باید با توجه به موقعیت فعلی ساختمان و همچنین میزان آلودگی و کثیفی نمای ساختمان انتخاب بشود.

حتما در انتخاب شرکتی که قرار است این خدمات را برای شما انجام دهد دقت زیادی کنید زیرا اگر شخص انجام دهنده این خدمات باید از تجربه بسیار بالایی برخوردار باشد تا خدمات نماشویی نمای ساختمان شما را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *